Boeken over communicatie: onze boekentips

over Communicatie

boekenlezen.jpg

Op zoek naar een goed boek rond communicatie? Hierbij onze tips voor praktische no-nonsense boeken om je communicatie te verbeteren. Zo leer je helder en overtuigender communiceren naar collega's, klanten, medewerkers en managers. 

Hieronder vind je onze boekenlijst.

We communiceren dagelijks met verschillende type mensen. Denk maar aan (online) vergaderingen, meetings, presentaties, maar ook onderhandelingen, werkbesprekingen, functioneringsgesprekken, feedback geven en krijgen...

Het is vaak niet gemakkelijk om de juiste woorden te vinden. Zeker niet bij moeilijke gesprekken of in lastige situaties. 

Daarom hebben we deze top-3 boeken, geschreven door vakexperts, geselecteerd. We hebben een selectie gemaakt van de beste communicatieboeken voor jou.  

1. Communicatievaardigheden: assertief en overuigend communiceren

Verbindend Communiceren

Dit handboek zal je helpen om inzicht te krijgen in bepaalde gebeurtenissen én in je eigen gedrag. Met heel concrete tips en aanwijzingen om in de toekomst op een andere manier te reageren.

Je leert een doeltreffende communicatiestijl hanteren met aandacht voor lichaamstaal, het effectief overbrengen van uw boodschap en het opbouwen van een duurzaam contact met anderen.

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Inzicht in je eigen communicatiestijl
  • Overtuigend communiceren
  • De kracht van non-verbale communicatie
  • Hoe een zelfzekere indruk maken?
  • Toepassing van assertiviteitstechnieken
  • Omgaan met verschillende soorten gesprekspartners
  • Concreet en specifiek communiceren: zeggen wat u bedoelt
  • Actief en gericht luisteren
  • Het belang van empathie bij uzelf en bij de gesprekspartner
  • Emotioneel intelligent communiceren
  • Omgaan met weerstand en moeilijke personen
  • Constructieve feedback geven en ontvangen

 

2. Klantgericht communiceren en telefoneren

Klantgericht telefoneren

Hoe maak je een klantgerichte indruk? Hoe zorg je ervoor dat je professioneel en positief klinkt aan de telefoon? Hoe schat je de wensen en noden in van je klant? En hoe reageer je op klanten die niet tevreden zijn of misschien zelfs verbaal agressief uit de hoek komen?

Dit boek geeft je concrete tips, technieken en inzichten om een positieve klantgerichte indruk te maken, ook wanneer de klant veeleisend is.

 

De inhoud van dit e-book:

  • Klantgerichtheid. Wat betekent dat?
  • De impact van communicatie
  • De structuur van een telefoongesprek
  • Uitgaande telefoongesprekken
  • Afspraken maken
  • Omgaan met moeilijke gesprekken
  • Een klacht is een kans
  • Klachtenbehandeling: het stappenplan
  • Soorten moeilijke klanten, hoe pak je ze aan?
  • Verbindende communicatie

-> Lees hier het boek 

 

3. Overtuig als spreker met boeiende presentaties

Overtuigend presenteren

 In dit praktijkgericht handboek leer je hoe je presentatie af te stemmen op de verwachtingen van het publiek.

Je leert optimaal gebruik te maken van vaak ongekende tools en technieken om een publiek te inspireren en tegelijkertijd welke valkuilen je absoluut moet vermijden voor een geslaagde en succesvolle presentatie.

 

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Een duidelijk doel geven aan uw presentatie
  • Vanaf het eerste moment de aandacht krijgen met een ijzersterke opener
  • Technieken om uw presentatie boeiend en onderhoudend te maken
  • Bewust omgaan met lichaamstaal, expressie en intonatie
  • Je spreekangst overwinnen en zelfverzekerd voor uw publiek staan
  • Krachtige slides maken die uw verhaal ondersteunen
  • De perfecte structuur voor een heldere presentatie
  • Omgaan met weerstand of "lastige" vragen uit het publiek
  • Overtuigen met storytelling
  • Verras je publiek met een schitterende presentatie

-> Lees hier het boek

Wil je nog meer boeken rond professionele groei en persoonlijke ontwikkeling? Bekijk dan zeker deze lijst: boeken rond persoonlijke ontwikkeling.